Gedurende 3 jaar geen oplossing, nu de problemen
zaterdag 26 maart 2022Eind 2018 kondigde de politie aan dat zij minder tijd zou gaan besteden aan het begeleiden van grote evenementen op de openbare weg, zoals landelijke en regionale wielerwedstrijden. Eind 2019 25 procent minder en eind 2020 50 procent. In de loop van 2019 schoof de politie dit een jaar op: eind 2020 25 procent minder en eind 2021 50 procent. Inmiddels is het 2022 geworden ...
Vanaf het begin was duidelijk dat dit voornemen van de politie een fors probleem zou gaan vormen voor bijvoorbeeld grote wielerwedstrijden die de KNWU organiseert, maar ook voor een veelheid aan kleinere evenementen op de openbare weg. Echter, vanaf eind 2018 kon gewerkt worden aan een alternatief.
En dat alternatief was er, in de vorm van zogenaamde ‘burger-motards’: vrijwillige, gecertificeerde motor-verkeersregelaars. Die zouden sommige begeleidende taken van de politie kunnen overnemen. Dan moesten die echter wel iets meer bevoegdheden krijgen dan gewone verkeersregelaars, zoals het mogen geven van aanwijzingen vanaf de motor aan het overige verkeer. Dat vereiste een kleine wijziging van de verkeersregelgeving, maar daar hadden we 3 jaar de tijd voor, toch?
Inmiddels zijn die 3 jaar voorbij. Na anderhalf jaar zo goed als stilstand, gevolgd door anderhalf jaar af en toe een overleg is er nog weinig concreets bereikt, in ieder geval geen oplossing. Er is het voornemen voor een pilot om uit te zoeken hoe de politie met aanvulling van motor-verkeersregelaars een wielerwedstrijd op de openbare weg zou kunnen begeleiden. Maar er is nog geen begin van een benodigde wijziging van de verkeersregelgeving, wat zomaar anderhalf jaar zou kunnen duren.
In de tussentijd zijn organisatoren van grote evenementen op de openbare weg zich maar gaan voorbereiden op het ergste. Grote wielerwedstrijden op een afgesloten terrein of ‘rondjes om de kerk’ op een volledig met dranghekken afgezet parcoursje. Geen wedstrijden meer door de provincie, laat staan door heel of half Nederland. Een aderlating in wielerland-Nederland.
Een enkele organisator gelooft er nog in en krijgt het voor elkaar … bijna. Op 24 april zou de jaarlijkse Profronde van Noord-Holland weer worden verreden. Afspraken met de politie en anderen waren gemaakt. Totdat de politie liet weten toch niet voldoende motoragenten te kunnen leveren en de organisatie van de Profronde van Noord-Holland eergisteren, slechts een maand voor de start (!), moest bekendmaken dat de ronde daardoor niet door kon gaan.
De inzet van motor-verkeersregelaars: vrijwillige, gecertificeerde ‘burger-motards’, zoals van het MBT, had dit kunnen voorkomen.
In- en intriest dat de verantwoordelijke ministeries, met 3 jaar de tijd, er niet voor gezorgd hebben dat dit geregeld was. In- en intriest dat daardoor een groot evenement als de Profronde van Noord-Holland, waar ook tientallen vrijwilligers honderden uren insteken, een maand van tevoren moet worden afgeblazen. In- en intriest dat door een trage overheid het grote wielergebeuren in Nederland zo bijna de nek wordt omgedraaid.
Gedurende 3 jaar geen oplossing, nu de problemen …
bestuur MBT
26 maart 2022