Historie
Het MBT is in de eerste helft van de jaren ’80 ontstaan uit een groep motorrijders uit en rond Zoetermeer die het plezier van motorrijden wilden combineren met de verkeersbegeleiding van een run. Een run was destijds een toertocht van – meestal – zijspanmotoren met als passagier in het zijspan een gehandicapte medemens. De eerste inzet van het MBT was het begeleiden in 1984 van de allereerste Beatrixrun: een zijspan-run voor gehandicapte kinderen, vanuit Pijnacker, door een groot deel van Zuid-Holland.
De begeleiding van die zijspan-run bestond uit het, onder leiding van de (toenmalige) Rijkspolitie, afzetten van kruispunten en zijwegen waar de run passeerde. Zo werd gezorgd voor een goede doorgang van de stoet van 75 à 80 zijspancombinaties en ondersteunende voertuigen. Door bezuinigingen en tekorten bij de politie moest deze zich in latere jaren gaan beperken tot haar hoofdtaken en ontstond er een groot tekort aan verkeersbegeleiding bij evenementen.
Omdat het MBT al bekend was bij de politie en een goede naam had opgebouwd, werd het steeds vaker gevraagd om assistentie te verlenen bij diverse evenementen. Zo werd al snel de verkeersbegeleiding verzorgd bij diverse evenementen, zoals de Ronde van Zuid-Holland, de Triple Ooievaars-run, de Ronde van Nederland (5 dagen), de Ronde van Noord-Holland en de O.Z.-Toer.
Die groep motorrijders is runs voor gehandicapten blijven begeleiden, maar daarnaast gingen zij ook steeds meer sportevenementen begeleiden. Begin 1999 was de organisatie zo groot geworden dat van het MBT een stichting moest worden gemaakt: de stichting MotorBegeleidingsTeam (MBT). Als formele doelstelling van de stichting MotorBegeleidingsTeam (MBT) werd vastgesteld:
"Het organiseren van activiteiten voor motorrijders om daarmee gelden te generen die, na aftrek van de kosten, worden aangewend ter ondersteuning van goede doelen, waarbij bij de ondersteuning van deze goede doelen vooral wordt gekeken naar doelen voor zieke en voor mindervalide personen en voorts al hetgeen met een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.”
Het MBT begeleidde in de jaren daarna onder andere de Ooievaarsrun (vrachtauto’s met gehandicapten als passagiers) en was actief voor de stichting ‘De Opkikker’ en andere sportevenementen voor mindervaliden. Een evenement dat het MBT zelf al vele jaren organiseert, is de MBT Motorrun. Voor deze zijspanrun voor gehandicapten zet het MBT zelf een route uit, regelt het zijspanmotoren en -rijders en organiseert het een dagvullend programma.
Sportevenementen die het MBT in de Randstad heeft begeleid (en vaak nog steeds begeleidt) zijn onder andere:
- de Omloop van de Glazen stad;
- de Ronde van Zuid-Holland;
- de Ronde van Noord-Holland;
- de Amsterdam Marathon;
- de Marathon Rotterdam.
Op landelijk niveau begeleidde het MBT onder andere de ‘Ride for the Roses’. Verder worden al jarenlang de Nederlandse etappes van de Eneco Tour (vanaf 2017 ‘BinckBank Tour’ genaamd) begeleid. Ook begeleidde het MBT in 2009 gedurende drie dagen de Vuelta d’España toen deze startte in Assen (‘Vuelta Drenthe’), werd het in 2010 drie dagen ingezet bij de Giro d’Italia, toen deze startte vanuit Amsterdam, en beveiligde het in 2010 de doorkomst van de Tour de France rondom Woensdrecht.
Ook begeleidde het MBT in 2016 twee etappes van de Giro d’Italia die, na de start in Apeldoorn, in Gelderland werden verreden (‘Giro Gelderland’). Bij deze laatstgenoemde inzet werkte het MBT samen met twee andere motorbegeleidingsteams, zodat er tijdens die twee etappes in totaal meer dan 100 ‘motards’ actief waren.
Op Europees niveau begeleidde het MBT in 2019 samen met enkele andere motorbegeleidingsteams gedurende twee dagen de door de Union Européenne de Cyclisme (UEC) georganiseerde Europese kampioenschappen wielrennen die toen in Alkmaar werden gehouden. Daarbij werden meer dan honderd wielrenners in de categorieën mannen- en vrouwen-junioren, -beloften en -elite, bij hun individuele tijdrit ieder voorafgegaan door een motor-verkeersregelaar.